۲۲ آذر, ۱۳۹۷

گُرگرفتگی در بانوان

  • 7 ماه قبل
لطفا به ما امتیاز دهید
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...

گُرگرفتگی

گُرگرفتگی

از شایع ترین نشانه ی یائسگی، گُرگرفتگی بدن در بانوان است. بیش از دو سوم زنان آمریکای شمالی که به سن یائسگی می رسند، گُر گرفتگی در بدن را تجربه می کنند. همچنین بانوانی که در شروع دوران یائسگی خود، شیمی درمانی ، جراحی یا برداشتن تخمدان ها را انجام می دهند،  دچار گرگرفتگی بدن خواهند شد.

 

گُر گرفتگی چیست؟

گُر گرفتگی، احساس سریع گرما یا داغی است و گاهی اوقات با قرمزی، عصبانیت ناگهانی و عرق کردن توام است.هنوز علت دقیق گُر گرفتگی مشخص نیست ولی ممکن است به تغییراتی در گردش خون ارتباط داشته باشد. هنگامی که رگ های خونی در نزدیکی سطح پوست خنک و باز می شوند، گُر گرفتگی رخ می دهد و فرد شروع به عرق کردن می کند.در بعضی از بانوان با ضربان تند قلب یا لرزش همراه است.گُر گرفتگی همراه با عرق کردن می تواند در شب رخ دهد که عرق شبانه نام دارد و ممکن است باعث بروز اختلالاتی در خواب شود. معمولا گُر گرفتگی در صورت و گردن خود را نشان می دهد.

 

گُر گرفتگی بدن در بانوان چقدر طول می کشد؟

این مسئله در هر خانمی به صورت متفاوت بروز می کند و با یکدیگر فرق دارد. برخی از بانوان در طول یائسگی برای مدت زمان بسیار کوتاهی  احساس گُر گرفتگی دارند. برخی دیگر ممکن است برای بقیه عمر خود درگیر این مشکل شوند. به طور کلی، در طول زمان گُر گرفتگی خفیف تر می شود.

گُرگرفتگی

چگونه از بروز گُرگرفتگی جلوگیری نماییم؟

برای جلوگیری از گُر گرفتگی در دوران یائسگی هیچ کاری نمیتوان انجام داد ولی میتوان از محرک هایی که موجب می شود گُر گرفتگی ها ،مکرر و یا شدیدتر شود دوری کنید. این موارد عبارتند از :
استرس
-مصرف کافئین
-مصرف الکل
-مصرف غذاهای ادویه دار
-پوشیدن لباس تنگ
-گرما
-قرار نگرفتن در معرض دود سیگار

 

چگونه میتوان گُر گرفتگی ها را مدیریت کرد؟

اغلب بانوان قادر هستند تا گُر گرفتگی را تحمل کنند و نیازی هم به درمان ندارند. ولی چنانچه فردی از گُر گرفتگی های مداوم و پی در پی احساس ناراحتی می کند، رعایت این موارد می تواند بسیار کمک کننده باشد:

۱) خنک نگهداشتن بدن : در طول شب استفاده از یک بالشت آبی خنک یا سایر مواد خنک کننده ممکن است به شما در رفع این مسئله کمک نماید. چنانچه این مشکل در طول روز تشدید می شود سعی کنید از لباس های نخی و الیاف طبیعی همچون پنبه استفاده کنید.

سعی کنید تنفس عمیق و آهسته شکمی داشته باشید (۶تا۸ نفس عمیق در دقیقه). تمرین تنفس عمیق را به مدت ۱۵ دقیقه در صبح، ۱۵ دقیقه در بعد از ظهر و یا در شروع گُر گرفتگی انجام دهید.

پیاده روی در روز ، شنا  و دوچرخه سواری می تواند انتخاب های خوبی باشند.

گُرگرفتگی

طب سنتی و گُر گرفتگی بدن بانوان

اگر از طب سنتی استفاده می کنید مصرف بعضی از گیاهان داوریی می توانند بسیار کمک کننده باشند. مثلا، استروژن گیاهی که در محصولات سویا یافت می شود، ممکن است تأثیرات استروژنی ضعیف داشته باشد که می تواند باعث کاهش گُر گرفتگی شود. پزشکان توصیه می کنند که سویای خود را از غذاها تامین کنید و نه مکمل ها. البته گیاهان دارویی ممکن است عوارض جانبی داشته باشند یا با داروهای دیگر تداخل دارویی ایجاد نمایند. بهتر است ابتدا با پزشک خود مشورت نمایید.

 

متدهای درمانی گُر گرفتگی

خانم ها می توانید با پزشک خود درباره مصرف هورمون جایگزین یا HRT برای مدت زمان محدود(کمتر از پنج سال ) مشورت کنند. این درمان در اغلب بانوان از گُر گرفتگی جلوگیری می نماید.همچنین این متد درمانی می تواند به بهبود دیگر علائم یائسگی، از جمله خشکی واژن و اختلالات خلقی کمک کند. زمانی که مصرف HRT  یا هورمون های جایگزین متوقف شود، ممکن است گُر گرفتگی ها مجددا برگردند. استفاده ی کوتاه مدت HRT نیز دارای برخی از خطرات، از جمله لخته شدن خون و التهاب کیسه صفرا است.اگر HRT برایتان  مناسب نیست، درمان های دیگری نیز وجود دارد که ممکن است تسکین دهنده ی گُر گرفتگی شما باشد. مهم است قبل از مصرف هر داروی جدید (از جمله داروهای بدون نسخه) یا مکمل ها، با پزشک خود مشورت نمایید.

داروهای های بدون نسخه درمان گُر گرفتگی عبارتند از:
ویتامین B کمپلکس
ویتامین
E
ایبوپروفن

 

منبع: لینک

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *